Publieksmiddag Vereniging KITLV | Nederlandse steden en slavernij

Een livestream van deze publieksmiddag is te volgen via de openbare KITLV facebook pagina:

Nederlandse steden en slavernij: Wetenschappelijke en maatschappelijke omgang met recente onderzoeken naar het slavernijverleden van verschillende steden.

De afgelopen jaren is er in de steden Rotterdam, Amsterdam en Utrecht onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van de stad bij slavernij in West en Oost, en binnenkort volgt Den Haag en mogelijk ook Groningen. Na de excuses van de Amsterdamse burgermeester Halsema denkt ook Rotterdam na over excuses. Tegelijkertijd wordt de roep steeds luider om de jaarlijkse viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen (1 juli 1863) uit te roepen tot nationale feestdag en heeft de stad Utrecht recentelijk de mogelijkheid heeft geopend voor inwoners met een door slavenhouders verleende achternaam te veranderen in een zelfgekozen naam.

Op deze jaarlijkse publieksmiddag van de Vereniging KITLV staan we stil bij de wisselwerking tussen erfgoed, herinnering en kennisvorming bij de totstandkoming van kennis over het slavernijverleden. De recente kennisexplosie over slavernij van de laatste jaren kan niet los worden gezien van decennialange inzet van herinneringsgemeenschappen, ‘activist-scholars’ en individuen om publieke erkenning te krijgen voor het Nederlandse slavernijverleden. We zoomen daarom in op de wetenschappelijke en maatschappelijke impact van de recente onderzoeken naar het slavernijverleden in verschillende steden. Hoe worden historici geïnspireerd dan wel uitgedaagd door deze onderzoeken en wat is de wetenschappelijke, maatschappelijke en persoonlijke impact ervan? En vice versa: hoe zetten maatschappelijke initiatieven en persoonlijke zoektochten naar het slavernijverleden aan tot nader onderzoek?